KABUL EDİLEN TEBLİĞLER
Değerli Katılımcılarımız, öncelikle sempozyumumuza gösterdiğiniz ilgiden dolayı çok teşekkür ederiz. Normalde 26 Temmuz itibariyle, kabul edilen tebliğleri ilan edecektik ancak gelen talepler üzerine tebliğ gönderme tarihinin 20 Temmuz’a kadar uzatılması, ilanın da birkaç gün gecikmesine sebep oldu. Bu gecikmeden dolayı özür dileriz.
Sempozyumumuza ülkemizden 45, yurt dışından da 70’den fazla tebliğ geldi. Bu tebliğler önce düzenleme kurulu tarafından titizlikle incelendi. Bazı tebliğ sahiplerinin, vefat tarihi 400’den sonra olan alimleri işledikleri görüldü. Sempozyum katılım şartları arasında işlenecek alimlerin vefat tarihlerinin 300-399 arasında olması gerektiği belirtilmiş idi. Bazılarının ise konuları hicrî dördüncü asırla ilgili değildir. Kurulumuz bunları kapsam dışı oldukları için eledi. Katılımcılarımız, hicrî beşinci asır kapsamına giren tebliğlerini önümüzdeki yıl düzenlemeyi düşündüğümüz Hicrî Beşinci Asrın İslâmî İlimlerin Gelişimindeki Yeri başlıklı sempozyumumuza gönderirlerse memnuniyetle değerlendirmeye alırız.
Geriye kalan tüm tebliğler, tebliğcinin adı silinerek ilgili oldukları alanlardaki Bilim ve Danışma Kurulumuzda yer alan hocalarımıza gönderildi. Bilim ve Danışma Kurulu üyelerimizden tebliğleri inceleyip KABUL veya RED diye işaretlemeleri, KABUL yazdıklarını da önem sırasına göre 1, 2, 3… diye dizmeleri talep edildi. Hocalarımız bu işi titizlikle yapıp bize geri döndüler. Bu vesileyle bütün Bilim ve Danışma Kurulu üyelerine teşekkür ederiz. Biz de bunları hesaba katarak 75 tebliği programa aldık.
Sempozyumumuzun iki gün ve iki ayrı salonda toplam 14 oturum halinde olması planlanmış idi. Buna göre 4X14=56 tebliğ kabul etmemiz gerekiyor. Ancak tebliğlerimiz önemli oldukları için imkânları zorlayarak 75 tebliğ kabul ettik. Bundan daha fazlasını kabul etmemiz mümkün değildir. Hal böyle olunca mecburen Bilim ve Danışma Kurulumuzun ilk sıralarda yer verdiklerini almak, diğerlerini ise program dışı bırakmak zorunda kaldık. Tebliği elenen katılımcılarımızın bu konuda bize anlayış göstermelerini bekleriz. Tebliği elenenler de dahil hicrî dördüncü asır kapsamında çalışma sunmuş olan bütün katılımcılarımız arzu ederlerse tebliğlerini, ileride ilanına çıkacağımız Hicrî Dördüncü Asırda İslâmî İlimler adındaki edit kitapta yayımlamak üzere bölüm formatına göre düzenleyerek gönderebilirler. Bunları kitap bölümü için değerlendireceğiz inşallah.
Bu vesileyle tebliği kabul edilen hocalarımızı sempozyum günlerinde İstanbul’a bekliyoruz. Tekrar bütün katılımcılarımıza çok teşekkür ediyoruz.
Sempozyum Düzenleme Kurulu
HİCRİ DÖRDÜNCÜ ASIR İSLAMİ İLİMLER SEMPOZYUMU TÜRKÇE TEBLİĞLER LİSTESİ |
||||
No |
Alan |
Ad-Soyad |
Tebliğ Adı |
Kabul/Ret |
1 |
Tefsir |
Doç. Dr. Aslan HABİBOV |
Hicri Dördüncü Asırda Şii Tefsiri (Bilim ve Danışma Kurlu ile Düzenleme Kurulunun önerisi: Temel Örnekler Üzerinden Dördüncü Asırda Şiî Tefsiri ve Özellikleri) |
KABUL |
2 |
Tefsir |
Prof. Dr. Muhammed ÇELİK |
Müfessir İbn Cerîr et-Taberî, Tefsiri ve İ’câzu’l-Kur’ân’a Bakışı (Bilim ve Danışma Kurlu ile Düzenleme Kurulunun önerisi: İbn Cerîr et-Taberî’nin Tehaddî Âyetleri Üzerinden Kur’ân’ın İ’câzına Bakışı) |
KABUL |
3 |
Tefsir |
Arş. Gör. Abdulcabbar ADIGÜZEL |
Erken Dönem Tefsirde Filoloji ve Rivayet: Ebû İshâk ez-Zeccâc’ın Ahmed b. Hanbel’in et-Tefsîr’iyle İlişkisi Üzerine (Bilim ve Danışma Kurlu ile Düzenleme Kurulunun önerisi: Tefsirde Filoloji ve Rivayet: Zeccâc’ın Ahmed b. Hanbel’in et-Tefsîr’iyle İlişkisi) |
KABUL |
4 |
Tefsir |
Arş. Gör. Dr. Kerim YILMAZ |
İbn Cinnî’nin (ö. 392/1002) Tefsir İlmine Katkıları |
KABUL |
5 |
Tefsir |
Dr. Öğretim Üyesi Burcu DİLEK |
Rummânî’nin Tefsir Yöntemi ve Mezhebî Kimliğinin Kur’ân Yorumuna Etkisi (Bilim ve Danışma Kurlu ile Düzenleme Kurulunun önerisi: Rummânî’nin Yönteminin ve Mezhebî Kimliğinin Kur’ân’ı Yorumlamasına Etkisi) |
KABUL
|
6 |
Tefsir |
Doktora Öğrencisi Elif ERDOĞAN |
Hakikat Mecaz Bağlamında İmam Mâturîdî’nin Tefsirinde Ahiret Ahvali |
KABUL |
7 |
Tefsir |
Doktora Öğrencisi Hatice BEKTAŞ |
Fıkhî Tefsirin Teşekkülü Bağlamında Hicrî Dördüncü Asırda Ahkâmu’l-Kur’ân Eserleri |
KABUL |
8 |
Tefsir |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet BAĞÇİVAN |
Hicrî Dördüncü Asırda Ortaya Çıkan Münâsebâtü’l-Kur’ân İlminde İmkân Ve Keyfilik Tartışmaları |
KABUL |
9 |
Tefsir |
Arş. Gör. Feyza ÇELİK |
İbn Cerir Et-Taberi’nin Câmiu’l-Beyân Adlı Tefsirinde Hz. İsa ile İlgili Ayetlerin Değerlendirilmesi
|
KABUL |
10 |
İslam Hukuku |
Dr. Ali Hakan ÇAVUŞOĞLU |
4./10. Asır Fıkıh Mezhepleri Açısından Ne İfade Eder?: “Fıkıh Mezhebi”Nin Teşekkül Tarihine Dair Araştırmalara Bir Katkı |
KABUL |
11 |
İslam Hukuku |
Dr. Öğretim Üyesi Ceyda GÜRMAN |
Taberî’nin Latîfü’l-kavl Adlı Fıkıh Usûlü Eserini Câmi‘u’l-beyân Tefsiri Üzerinden Okumak |
KABUL |
12 |
İslam Hukuku |
Doç. Dr. Ahmet ÖZDEMİR |
Hicri Dördüncü Asırda Semerkant’ta Yaşayan Fakihler ve Fıkıh İlmine Hizmetleri |
KABUL |
13 |
İslam Hukuku |
Dr. Öğr. Üyesi, Mehmet CENGİZ |
Hicri Dördüncü Asırda Makâsıdü’ş-Şerîa İzleri: Kaffâl Eş-Şâşî (Ö. 365/976) Örnekliğinde |
KABUL |
14 |
Hadis |
Arş. Gör. Ayşegül TOPRAK ŞAHİN |
Muârız Haberlerin Çözümünde Kerhî ile Gündeme Gelip Cessâs’la Sistematize Edilen Bir Tercih Kriteri: “Müsbit Nâfîden Evlâdır.” |
KABUL |
15 |
Hadis |
Dr. Öğretim Üyesi Fatma YILDIZ |
İbn Hibbân’ın Meçhul Ravi Anlayışı |
KABUL |
16 |
Hadis |
Yüksek Lisans Öğrencisi Ceren ÖZKÖK |
Ebû Ya‘lâ el-Mevsılî’nin Hadis İlmine Katkısı (el-Mefârid Kitabı Özelinde) |
KABUL |
17 |
Hadis |
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yasin AKBAŞ |
Hadis Kaynaklarındaki Tefsir Bölümleri ile İbn Ebû Hâtim’in Tefsîr’inin Mukayesesi (Nûr Sûresi Örneği) |
KABUL |
18 |
Tarih |
Arş. Gör. Dr. Zeynep KAYA ÜNAL |
Mes‘ûdî’nin Tarih yazımında Pers Tarihi ve İran Toplumu |
KABUL |
19 |
İslam Tarihi |
Doktora Öğrencisi Enes Ensar ERBAY |
4/10. Yüzyılda Öne Çıkan Bir Muhâdarât Eseri Olarak Tenûhî’nin (ö. 384/994) Nişvârü’l-muhâdara ve Ahbârü’l-müzâkere isimli kitabında Tarih Yazımı: Hikâyelerin Konu İçerikleri Üzerinden Bir İnceleme |
KABUL |
20 |
İslam Mezhepleri Tarihi |
Prof. Dr. Mehmet DALKILIÇ |
Hicrî Dördüncü Asırda Bâtınîlerin ve Karmatîlerin İslam Toplumlarına Etkisi |
KABUL |
21 |
İslam Mezhepleri Tarihi |
Dr. Öğretim Üyesi İsa KOÇ |
4./10. Yüzyıl Hanbelîliğinin Önemli Simalarından İbn Batta’nın (öl. 387/997) Ebû Hanîfe ve Hanefîlik Algısı |
KABUL |
22 |
İslam Mezhepleri Tarihi |
Dr. Araş. Gör. Bekir ALTUN |
Hicrî Dördüncü Asırda Büveyhîler ile İmâmiyye Uleması Arasındaki İlişki ve İmâmiyye “Kelamının Gelişimine Etkisi |
KABUL |
23 |
İslam Mezhepleri Tarihi |
Dr. Mustafa KESKİN |
Hicrî Dördüncü Asırda Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaati’in Vasıflarının Belirlenmesi (Hakîm es-Semerkandî es-Sevâdü’l-A’zam Örneği) |
KABUL |
24 |
Tasavvuf |
Dr. Arş. Gör. Ali İhsan KILIÇ |
Hicri IV. Asır Bağdat ve Horasan Merkezli Tasavvuf Hareketlerinin Etkileşimi: Ebû Bekir el-Vâsıtî Örneği |
KABUL |
25 |
Tasavvuf |
Dr. Hatice Gargu KARADENİZ |
Hicrî Dördüncü Asır Müellif Sufîlerinde İslamî İlimler Bağlamında İhsan Kavramının Yeri: Serrâc ve Sülemî Örneği |
KABUL |
26 |
Kur’an Tarihi Tarihi |
Doç. Dr. Abdulkadir KARAKUŞ |
İbn Ebû Dâvûd’un Kitâbu’l-Mesâhif Adlı Eseri Işığında Kur’an’ın Kitaplaşma Serüveni |
KABUL |
27 |
Kıraat |
Dr. Muhammed COŞKUN |
Kıraat İlmindeki Tarihi Kırılma Noktası: Hicrî IV. Asır ve İbn Mücâhid |
KABUL |
28 |
Kıraat |
Prof. Dr. Mehmet ÜNAL-Arş. Gör. Sümeyye AYSU |
Bir İhtisar Örneği Olan İbn Ebi Zemenin’nin Tefsiru’L-Kur’ân’il-Aziz Adlı Eserinde Kıraat Olgusu |
KABUL |
29 |
Kelam |
Arş. Gör. Ayşe Nur YAMANUS |
Hicrî Dördüncü Asırda Hadis Alimlerinin Kelâm İlmiyle İlişkisi: Eş‘arî Muhaddisler Özelinde Bir İnceleme |
KABUL |
30 |
Arap Dili ve Belagatı |
Dr. Cumali BAYLU |
“(Hicri IV. Asır Alimlerinden) İbnü’s-Serrâc’ın Nahiv İlminin Gelişimine Katkıları |
KABUL |
31 |
Arap Dili ve Belagatı |
Dr. Öğretim Üyesi Selim TEKİN |
Hicri Dördüncü Asırda Arap Gramer Çalışmaları |
KABUL |
32 |
Felsefe ve Din Bilimleri |
Dr. Öğretim Üyesi Süleyman DOĞANAY |
Hicri Dördüncü Asırdan Psikanalize Bir Sesleniş: Ebubekir Er-Razi’nin Tıbbu’r Ruhani’sindeki ‘Haset’ Bahsi Üzerine Bir İnceleme |
KABUL |
33 |
Felsefe ve Din Bilimleri |
Dr. Öğr. Üyesi Kayhan ÖZAYKAL |
Aristo’dan Mâturîdî ve Fârâbî’ye Akıl ve Ruh |
KABUL |